De fietsostrade F105 Herentals-Balen verbindt de kleinstedelijke gebieden Herentals, Geel en Mol. Langs deze fietsostrade liggen maar liefst 400 bedrijven, 160 scholen en tal van sportverenigingen. Deze fietsostrade vormt dan ook een belangrijke aanrijroute. In Herentals verknopen bovendien vijf fietsostrades, de F5 Antwerpen-Hasselt, F105 Herentals-Balen, F106 Aarschot-Herentals, F103 Lier-Herentals en op termijn de F102 Herentals-Turnhout”, legt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit uit.

Natuurlijke barrière

Het kanaal Bocholt-Herentals vormt een belangrijke barrière op de fietsostrade F105 Herentals-Balen. “Met de bouw van een kwalitatieve fietsbrug, van 107 meter lang en 5,5 meter breed, biedt de provincie Antwerpen een autovrij, veilig en vlot alternatief voor verplaatsingen met de auto binnen de regio. Deze fietsostrade ligt langs de spoorlijn wat mogelijkheden biedt om het station duurzaam te bereiken en dit uit te bouwen tot een multimodaal knooppunt”, legt gedeputeerde Luk Lemmens uit.

Bouw fietsbrug

De fietsbrug is een realisatie van THV Mols-Iemants waarbij Mols de betonwerken voor de rekening neemt en Iemants de staalconstructie. Beide firma’s zijn al in actie geschoten. Het bouwen van de landhoofden, de steunpunten van de brug, is volop aan de gang. Net als de bouw van de brug. Deze wordt gemaakt in het atelier van Iemants.

“De onderdelen voor deze nieuwe fietsbrug worden voor de zomervakantie aangevoerd via de waterweg. Dit bewijst eens te meer de kracht van de waterweg en de vele mogelijkheden die geboden worden door de binnenvaart”, geeft Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv aan.

Kostprijs

De totale kostprijs voor de aanleg van deze fietsbrug bedraagt 3 091 211 euro. De provincie Antwerpen betaalt ruim 1,8 miljoen euro, de Vlaamse Waterweg nv subsidieert 600 000 euro en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) legt 632 000 euro bij. “Vlaanderen investeert mee om deze fietsbrug mogelijk te maken”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts. “Met vereende krachten smeden we een sterke fietsverbinding die ideaal is voor het woon-werk- en het woonschoolverkeer. Zo willen we meer mensen verleiden om de auto wat vaker te laten staan en over te stappen op de fiets. We maken fietsen vlotter en veiliger, sneller en comfortabeler”.

Het project kan ook op flink wat Europese steun rekenen

Europa is voor de provincie Antwerpen een heel belangrijke partner voor het realiseren van allerlei grote en kleine projecten op diverse domeinen. Sinds 2014 investeerde de EU al meer dan 98 miljoen euro in onze provincie,” licht gedeputeerde voor Europese samenwerking, Kathleen Helsen toe. “Voor de bouw van deze fietsbrug in Herentals is een subsidie van 632.000 euro voorzien uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).”